Duhovnost v preobrnjenem zemljevidu

Zavrteti zemljevid in ga zarobiti. Spremeniti usmeritev. Iz 0° na 211°. Na 108°. Prekucnjeno vesolje. Občutek je podoben osvežujočemu skoku v vodo. Vznemirljivosti čarodejevega trika: “Uou! Kako??” Saj vem, sliši se smešno. Zato me jemljite le polovično resno. Kljub temu pa ne pretiravam, če rečem, da je v tem početju skoraj nekaj … duhovnega. Ko… Continue reading Duhovnost v preobrnjenem zemljevidu

Tèma je.

Premaknili smo uro. Kot da bi rekli: Zdaj je advent. Zdaj se čaka. Zdaj je tèma. Skoraj povsod je tèma. – Pred par tedni sem se udeležil konference o liturgični glasbi. Dan sem tako preživel v stiškem samostanu. Pomislil sem: S kakšno skrbjo, previdnostjo, zavzetostjo, resnostjo in požrtvovalnostjo so skoraj tisoč let tu čuvali iskre… Continue reading Tèma je.

Nekaj razmislekov o monarhiji – gostovanje pri Scutum Fidei

V četrtek sem gostoval pri Scutum Fidei. Zanimiv pogovor. Ker pa se kot “novinec” v sferi govorjene besede jasnosti izražanja še učim, dodajam za morebitne poslušalce tule nekaj podnapisov o glavnih poudarkih. – V politično-filozofskih razmislekih se v zadnjih mesecih navdušujem nad misleci t.i. “krščanskega anarhizma”– denimo Gorazdom Kocijančičem in Ivanom Illichem –, ki poudarjajo… Continue reading Nekaj razmislekov o monarhiji – gostovanje pri Scutum Fidei

Etično zlo avtomobila, jež Mohor in staro dobro klanje z meči

Avto lahko povozi miš, ne da bi za to sploh vedeli. To je v principu grozno. S to ugotovitvijo moramo nekaj narediti. Kot družba, kot politična skupnost. Jaz, denimo, bom iz nje razvlekel tale improviziran razmislek o nevarnostih tehnologije. Da se vsaj malo operem. Zgornja opazka nam govori o moralno-etični kakovosti avtomobila: o njegovi dobrosti… Continue reading Etično zlo avtomobila, jež Mohor in staro dobro klanje z meči

Podzemna v Ljubljani, elitistični Bled in 12 poslancev

Ime slovenskega sociologa, ki se ukvarja z družbenimi institucijami v perspektivi dolgih časovnih obdobij, bi nam moralo biti bolj znano. Ker je dober. Ker je izviren. Razgledan, naštudiran, artikuliran, jedrnat. Samo Burja je slovenski sociolog in ustanovitelj inštituta “Bismark Analysis”, ki proučuje politične in institucionalne dinamike v družbi v najširši časovni perspektivi. Tako široki, da… Continue reading Podzemna v Ljubljani, elitistični Bled in 12 poslancev

Alternativa optimističnemu obupavanju (v Delu)

V današnji kolumni za Delo se sprašujem, kaj torej zdaj – ali napredujemo ali pač ne? Kolumna je dostopna na tej povezavi. Izsek iz kolumne: “Očitno je, da se samodeklarirani politični nasprotnici – tako imenovani levica in desnica, izmenjujeta pri mikrofonu, namenjenem objokovanju naših družbenih zablod. Ko levica konča branje levitov socialnim in okoljskim ekscesom… Continue reading Alternativa optimističnemu obupavanju (v Delu)

Zakaj pišem

K pisanju me žene vprašanje, ki sem si ga zastavil, ko sem nekega dne kot brucovski študent obstal sredi Ljubljane: In kaj zdaj? Po koncu predavanj, ko smo se z gručo študentskih kolegov prebili po stopnicah gor in dol do izhoda, se na pol prijazno in na pol iskreno pozdravili, sem bruc obstal na platoju… Continue reading Zakaj pišem

144.000 tujih glav – misliti s tujo glavo

Ali ni nekaj modrega v tem, da prostovoljno zanikaš lastno prepričanje in se predajaš prepričanju, ki ga ne razumeš povsem? Seveda, če za to obstaja kak razlog. Če gre denimo za prepričanja z dolgo brado in z množico svetnikov. Precej jasno je, da bom v toku svojega življenja še spremenil prepričanja. Zakaj bi kot vrhovno… Continue reading 144.000 tujih glav – misliti s tujo glavo

Ob stavki ertevejevcev: Mnogo huje je.

RTV Slovenija je biser. Z besediščem Unesca bi lahko rekli, da je “zaščite vredna nesnovna kulturna dediščina”. Ali kot je nedavno zapisal slovenist Kozma Ahačič, Angleži imajo kraljico, Slovenci pa imamo RTV Slovenija. Da uvidimo vrednost tega bisera, ni treba veliko. Samo prižgemo radio, denimo program Ars, in takoj nam postane jasno, da imamo opravka… Continue reading Ob stavki ertevejevcev: Mnogo huje je.

Pouk o verski svobodi in spolnih identitetah v 5. a OŠ Doslovče

Aktivisti iz skupnosti LGBTQI+ pogosto poudarjajo, da zahtevajo zgolj in samo (nevtralno) seznanitev državljanov (torej šolajočih se otrok) z alternativnimi oblikami spolnih identitet in s pripoznanjem njihove normalnosti. Pri tem po mojem mnenju praviloma spregledajo ali namenoma zapostavijo ugotovitev, da njihova zahteva vsebuje točke, ki segajo na polje moralnih trditev, s tem pa na polje… Continue reading Pouk o verski svobodi in spolnih identitetah v 5. a OŠ Doslovče

Enakovrednost samo-stojnosti?

V teh junijskih tednih naj bi v javnosti poudarjali, da so v liberalni družbi vsi življenjski slogi enakovredni. Da so torej s stališča liberalno-demokratske države vsi upravičeni do državno zagotavljenega približno enakega spoštovanja (v skladu z Rawlsovo opredelitvijo podlage za samospoštovanje kot ene od družbenih dobrin, s katerimi mora država pravično upravljati). Pa sem naletel… Continue reading Enakovrednost samo-stojnosti?

Družbeni propad se začne pri dejstvu, da okna na podzemni večino časa gledajo v tèmo

Družbeni propad se začne pri moških na električnih skirojih. Družbeni propad se začne pri neodstranjenih talnih nalepkah za varnostno protikovidno ohranjanje razdalje v času brez epidemije. Družbeni propad se začne pri sprijaznjenju z razbitimi šipcami na telefonih. Družbeni propad se začne pri tistih napravah, ki jih dobiš v McDonald’su, da ti začnejo piskat, ko naj… Continue reading Družbeni propad se začne pri dejstvu, da okna na podzemni večino časa gledajo v tèmo

Biti eno z Lepim, Dobrim in Resničnim

Nedavno sem si ogledal film Terrenca Malicka A Hidden Life (Skrito življenje). Drama uprizarja zgodbo avstrijskega kmeta Franza Jägerstatterja, ki je v času druge svetovne vojne zavrnil vojaško služenje Hitlerju. Večidel zgodbe se dogaja v idili avstrijskega podeželja, kar daje filmu posebno privlačnost za sodobnega kontemplativnosti žejnega gledalca … Preden nadaljujem, sem dolžan opozorilo. Ta… Continue reading Biti eno z Lepim, Dobrim in Resničnim